24. oktober 2013

Ovnsstekt svinefilet med bakte småpoteter og marinert kål


Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det så såre enkelt.

Alle som kjenner meg vet at mine favorittretter på høsten og vinteren spesielt er gryter, supper og alt som kan stekes i en stor form i ovnen.
Selv om jeg elsker å lage mat så elsker jeg ikke veldig store oppvasker og mye rot. 
Det er greit når jeg lager søndagsmiddag, når noe skal feires eller høytider.





Denne ovnsformen er superenkel, det er en "vi tar det vi har" form.
Hemmeligheten ligger i marinaden til grønnsakene og sausen som vi serverer ved siden av.

Denne oppskriften rakk til fire voksne til middag og to lunsj neste dag.


Dette trenger du
2 svinefilet eller nakkekoteletter (en pr pers)
1 stk kål delt i båter
4 vinterreddik delt i fire
2 polkabeter
2 gulbeter
1 nepe
10 småpoteter 

GRØNNSAKMARINADE

1 ss rød karripasta
3 ss olivenolje
3 ss vann
2 ss honning
revet skall av en lime
salt og pepper

Olivenolje til å pensle fileten med



RØMMESAUS

1 boks lettrømme
1 finhakket rød chilipepper
2 ss søt chilisaus
3 ss hakket koriander (eller dobbelt så mye om du elske koriander like mye som meg)
1 ts malt cumin
1 !/4 ts vandevi, kan utelates om du ikke har/finner det
1 finhakket hvitløkfedd
1/2 ts salt


Begynn med å sette ovnen på 200 grader og sett inn en rist på nederste rille.
Lag marinaden til grønnsakene.
Legg alle grønnsakene og småpotetene i en stor ildfast form. 
Grønnsakene i denne retten kan varieres. Dette var det jeg plukket opp på Århus og på Osebakken andelsgård. Her kan du bruke alle typer kål, blomkål smaker sikkert himmelskt i denne retten (meg jeg ga mine til naboen) også gulrøtter, pastinakk, sellerirot passer fint.
Bland så marinaden med grønnsakene og vend godt. 

Renskjær filetene for hinner, pensle de med olivenolje og ha på salt og pepper.
LHer kan du også bruke nakkekoteletter eller svinekoteletter men da ville jeg ha brunet de i stekepannen først.


Legg filetene oppå grønnsakene og stek formen i ovnen i 30 minutter. Ta kjøttet ut og la det hvile i 15 minutter mens du steker ferdig grønnsakene og lager rømmesausen.


Jeg øker nå temperaturen til 225 grader og bruker varmluft. Her er alle ovner forskjellig så du må passe på at ikke grønnsakene blir brent. Jeg liker dog at kålen er litt brent på sidene, de gir en syper sødme.

Ta ut fileten og skjær den i skiver. 
Sett hele formen på bordet og server med rømmesausen.



Vel bekomme!





Ingen kommentarer:

Norges beste eplekake, med rørosrømme.

Deilige kaker og desserter med eple smaker godt - året rundt. Men det er nå de smaker best, når de er i sesong. Det er lov å si at norske ...

De mest populære innleggene